יום ד', טז’ בסיון תשע”ט
    לאתר הבית  |  דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  |  אודות  |  לבלוג  |  לוידיאו יד שרה  |  לפייסבוק  |  English  |  תרום עכשיו  
 
באלבום הצילומים הנעים למעלה מימין: בית פתוח המעניק שרות באהבה
צילומים 1-2. מיכל ווינט, אגף יחסי ציבור ביד שרה, היתה שם מאחורי דוכן של מים צוננים לרווית העולים להר הרצל ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה (צילם: המתנדב יהושע ווייס) * 3. עם ההליכון שקיבלה ביד שרה יכולה ג'קלין לידר לנוע אל מרכזי קניות בבירה * 4. "כל בעיה שיש – באים אלי ואני עושה להם רגליים לכיסא" – חנניה אוחנה, מתנדב, בית המלאכה בבית יד שרה * 5. מבקשי סיוע מכל מגזרי האוכלוסייה בירושלים ברחבת ההשאלה
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 22
 
לפני החזרה לדרום אמריקה
הן לא וויתרו על ביקור במרכז המבקרים המרגש בבית יד שרה בירושלים – מרכז חוויית הנתינה – כשיאו של מסע בת מצווה בבירת ישראל. צוות המרכז: "שמחנו לארח כאן את קבוצת אימהות עם מהות שיודעות שאם באים להכיר את ישראל – לא מחמיצים ביקור במקום המציג את הפנים היפות של החברה הישראלית. נסיעה טובה – ושובו אלינו" * למוסף המיוחד בחדשות השבוע ביד שרה המוקדש למרכז המבקרים – כאן
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 2
 
 
"לשתף בהחלטות - להקשיב ולהבין את חשש הנעזר מאיבוד שליטה" * כך לומדים לתת יותר תוך ראיית האדם תחילה
על זיקנה וכלי ריפוי ושיקום: בסידרת מפגשי העמקת ידע של צוותי מרכזי התצוגה והייעוץ נבחנו סוגיות שונות של שרות לקהילה * דבורה רויטמן מנהלת מרכזי התצוגה והייעוץ ביד שרה– סיכום של מפגש שהתקיים לאחרונה בתל אביב
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 1
 
 
 
דרושים מתנדבים ברחבי הארץ * הרשימה המעודכנת - הצטרפו אלינו לשנת נתינה
קשת השירותים של יד שרה לרווחת הציבור הולכת ומתרחבת - ואנו זקוקים לידיים טובות נוספות בהתנדבות * ראו כאן את רשימת הדרושים המעודכנת * בצילום: יד מסייעת של מתנדבים מושטת לכל אדם - בכל גיל - ברחבת ההשאלה בבית יד שרה * חייגו 6444*
תגובות: 0   צפיות: 836
יעקב סוראני מביא מן המקורות

בס"ד לא יהיה לך בכיסך אבן ואבן גדולה וקטנה" פירושה של מצווה זו היא שאין להחזיק בבית שתי מידות של משקל שעליהן רשום אותו המשקל אך באמת המשקל הוא שונה. למשל אסור להחזיק בבית שתי מידות של קילוגרם, האחת של 1100 גרם והשניה של 900 גרם. מי שמחזיק במידות כאלו עלול לרמות – הוא עלול למכור במידה אחת ולקנות במידה האחרת, ולא קשה לנחש באיזו ימכור ובאיזו יקנה. האיסור של התורה אינו רק לשקול במידות כאלו אלא גם להחזיק אחת מהן. התורה אינה מוכנה גם שהאדם יחזיק בביתו את האפשרות לרמות, על לרמות ממש אין מה לדבר. אך התורה מוסיפה כאן עוד מילה אחת קטנה וחשובה – "לך". התורה הייתה יכולה להסתפק כמובן בפסוק שאינו כולל מילה זו "לא תחזיק מידה קטנה וגדולה" וכדו', אך מדגישה כאן "לך". בחור אחד עזב את ביתו והלך ללמוד אצל ר' מנחם מנדל מקוצק שהיה ידוע במידת האמת שלו. כאשר חזר לביתו אמר לו אביו: "אמור לי, מה למדת במשך שנים ארוכות אלו בבית המדרש של הקוצקר ?" -למדתי, השיב הבחור, "לא תגנוב" - ובשביל ללמוד פסוק זה נסעת כל כך רחוק לכל כך הרבה זמן ? מי אינו יודע את הפסוק הזה ? -אמור לי אבא, כיצד אתה מפרש את הפסוק "לא תגנוב" ? -מה השאלה – אסור לאדם לגנוב דבר ששייך למישהו אחר. -ובקוצק, השיב הבחור, למדתי לא תגנוב מעצמך. אם אדם מדבר גבוהה גבוהה על החובה להיות ישר, אך בעסק שלו הוא מרמה, הרי הוא מחזיק שתי מידות. אם אדם מלמד את בנו כי חשוב לא לשקר, אך כאשר הדבר נוגע לו הוא לא מקפיד כל כך בדבר, הרי הוא מחזיק שתי מידות. אם מורה מסביר לתלמידיו כמה חשוב להיות סבלן, ובשניה שאחר כך הוא צועק עליהם שאינם מקשיבים לו, הרי הוא מחזיק שתי מידות. אם אדם מרשה לעצמו לחנות במקום אסור אך מתרגז על מישהו אחר שעושה בדיוק את אותו הדבר, הרי שהוא מחזיק שתי מידות. הדוגמאות הן רבות מאוד ואין כאן המקום לנסות ולפרט אותן, אך המסר הוא אחד – אם יש אידיאל שאתה מאמין בו, אם אתה מאמין שצריך להיות אדם טוב, אם אתה מאמין שצריך לחיות כיהודי טוב, אל תחזיק מידה ומידה, אל תחשוב ותטיף דבר אחד ותעשה דבר אחר אלא "אבן שלמה וצדק יהיה לך". בימים אלו של חודש אלול אנו מרבים לדבר על התשובה. רבים אומרים שאינם יכולים לעשות תשובה מכיוון שזהו שינוי גדול מאוד והם אינם מסוגלים לשנות כל כך הרבה. אך אולי לפי מה שאמרנו לעיל, השינוי אינו גדול כל כך, זהו רק שינוי של כיוון. כאשר אתה מצביע על מישהו ואומר "הוא" או "אתה" צריך לעשות כך וכך או להתנהג בצורה מסוימת, השינוי היחיד הנדרש, כדי לעשות תשובה הוא השינוי בכיוון האצבע, כאשר בסך הכל צריך לומר את אותן המילים, ולחשוב באותה הצורה, כאשר האצבע מופנית כלפי עצמך, ואתה אומר "אני צריך …". ההתחלה הזו היא כבר הכניסה לעולם התשובה. "כי תצא למלחמה נגד אויבך..." דפיקות בדלת של הדוד הקשר בין ישראל להקב"ה הוא כקשר שבין הדוד לרעיה. בחודש זה על הרעיה להיות היוזמת ביצירת הקשר, ולא להמתין ליוזמת הדוד. הדוד דופק במשך כל השנה על פתחי הלבבות של כולם, "בכל יום ויום בת קול יוצאת מהר חורב ומכרזת ואומרת אוי להם לבריות מעלבונה של תורה" (אבות, ו ב). זוהי הבת קול המשמיעה קולה בתוך ליבו של אדם, ואם הוא דוחה זאת למחר, למחרתיים, לשבוע או לחודש הבא, כאשר אין שם לב למחשבת התיקון ודוחה אותה בעייפות ובעצלנות – זו עייפותה של הרעיה, שלא נענית לדפיקת הדוד. לעתים העייפות נובעת מכך שחיפשה את הדוד כל היום, וכעת, בערב, כשהוא מתקשר אליה, היא אומרת לו שכעת היא עייפה, ובכך ניתק הקשר ביניהם, ואחר כך היא מצטערת על כך. על חודש ניסן נאמר "דודי לי ואני לו", הקב"ה מושך אותנו אליו. באלול המצב הפוך: "אני לדודי ודודי לי", ומשום קרבת יום הדין חייבת הרעיה לבקש את קרבתו, לתקן אי הקשבתה לקול דפיקותיו, ודחתה אותן, בין אם היו אלה דפיקות חלשות או חזקות. זהו עניינו של החודש הזה, לחפש את הדוד, לפייסו ולתקן את כל העיוותים. היא צריכה לתקן את מה שעיוותה בהתעצלותה: "פשטתי את כתנתי איככה אלבשנה, רחצתי את רגלי איככה אטנפם" (שיר השירים ה ג). המחיצות בינינו לבין הקב"ה הן מעשה ידינו, "כי אם עונתיכם היו מבדלים בינכם לבין אלקיכם" (ישעיה נט ב), אנחנו הגורמים לדבר, ולכן עלינו לסלק את המחיצות, כדי שנוכל להקשיב לדבר ה', להיות מוארים באור התורה, באור האלקי. פעילות זו היא לשם התבטלות וקבלה, ורמוזה היא במצוות השופר. עיקרה של המצווה הוא לשמוע קול שופר, להקשיב לו, לשמוע את קול ה' המדבר אלינו ומעורר אותנו... "כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ..." הנה היצר הרע לפתח חטאת רובץ, ולכן כתבה התורה "כי תצא" היינו אתה תצא להילחם בו לפני שהוא יכנס, ואז יהיה קשה עליך לסלקו ואל תמתין לכשתכשל אלא תקדים אתה בתפילה כל יום ויום. (נחל חכמה) "...וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹקֶיךָ בְּיָדֶךָ (דברים כא י') על האדם לדעת כי הוא מצד עצמו חיב לצאת למלחמה, אך אל לו לתלות את הניצחון בעצמו אלא ידע כי "ונתנו ה' בידך" היינו שלולא הקב"ה עוזרו אין יכול לו, ועוד מובא בגמרא (ב"מ יא) שנתינה היא לשון מתנה היינו שה' נותן מתנה לנצח את היצר ואין הדבר תלוי באדם אלא יבקש מבעל הרחמיים ויזכה. (אור חדש). אל תהיה מודאג מעבירות... תלמיד של המגיד ממזריטש פגש את חברו ואמר לו: "אחי, מה יהיה עלינו בגלל כל העבירות שלנו?". השיב לו חברו: "מהעבירות אינני מודאג, שהרי לשם כך יש תשובה בעולם ,מה גם הכל יהפך לזכויות אם זה מאהבה, אבל מה יהיה על המצוות שלנו? באילו פנים אנו עומדים לפני מלך מלכי המלכים עם מצוות כאלה!"... כל עוד הנר דולק פעם אחת, בראש-חודש אלול, עמד רבי לוי-יצחק מברדיצ'ב ליד החלון. עבר שם סנדלר שחיפש עבודה. הפציר הסנדלר ברבי לוי-יצחק ואמר: האם אין לך משהו לתקן? נאנח הצדיק: אוי לי שיום-הדין ממשמש ובא ועדיין לא תיקנתי את מה שצריך לתקן.