יום ג', טו’ בסיון תשע”ט
    לאתר הבית  |  דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  |  אודות  |  לבלוג  |  לוידיאו יד שרה  |  לפייסבוק  |  English  |  תרום עכשיו  
 
באלבום הצילומים הנעים למעלה מימין: בית פתוח המעניק שרות באהבה
צילומים 1-2. מיכל ווינט, אגף יחסי ציבור ביד שרה, היתה שם מאחורי דוכן של מים צוננים לרווית העולים להר הרצל ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה (צילם: המתנדב יהושע ווייס) * 3. עם ההליכון שקיבלה ביד שרה יכולה ג'קלין לידר לנוע אל מרכזי קניות בבירה * 4. "כל בעיה שיש – באים אלי ואני עושה להם רגליים לכיסא" – חנניה אוחנה, מתנדב, בית המלאכה בבית יד שרה * 5. מבקשי סיוע מכל מגזרי האוכלוסייה בירושלים ברחבת ההשאלה
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 22
 
לפני החזרה לדרום אמריקה
הן לא וויתרו על ביקור במרכז המבקרים המרגש בבית יד שרה בירושלים – מרכז חוויית הנתינה – כשיאו של מסע בת מצווה בבירת ישראל. צוות המרכז: "שמחנו לארח כאן את קבוצת אימהות עם מהות שיודעות שאם באים להכיר את ישראל – לא מחמיצים ביקור במקום המציג את הפנים היפות של החברה הישראלית. נסיעה טובה – ושובו אלינו" * למוסף המיוחד בחדשות השבוע ביד שרה המוקדש למרכז המבקרים – כאן
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 2
 
 
"לשתף בהחלטות - להקשיב ולהבין את חשש הנעזר מאיבוד שליטה" * כך לומדים לתת יותר תוך ראיית האדם תחילה
על זיקנה וכלי ריפוי ושיקום: בסידרת מפגשי העמקת ידע של צוותי מרכזי התצוגה והייעוץ נבחנו סוגיות שונות של שרות לקהילה * דבורה רויטמן מנהלת מרכזי התצוגה והייעוץ ביד שרה– סיכום של מפגש שהתקיים לאחרונה בתל אביב
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 1
 
 
 
דרושים מתנדבים ברחבי הארץ * הרשימה המעודכנת - הצטרפו אלינו לשנת נתינה
קשת השירותים של יד שרה לרווחת הציבור הולכת ומתרחבת - ואנו זקוקים לידיים טובות נוספות בהתנדבות * ראו כאן את רשימת הדרושים המעודכנת * בצילום: יד מסייעת של מתנדבים מושטת לכל אדם - בכל גיל - ברחבת ההשאלה בבית יד שרה * חייגו 6444*
תגובות: 0   צפיות: 836
יעקב סוראני שואב מן המקורות

ראש-השנה חל לפני חצי שנה, ואנחנו כבר עומדים ממש באמצע השנה, אבל על-פי לוח-השנה של המקרא, נכנסו השבוע ל"חודש הראשון", כפי שקראנו בפרשת החודש: "החודש הזה לכם ראש-חודשים, ראשון הוא לכם לחודשי השנה". מדברי חז"ל עולה, שהעם היהודי חי בתוך שני לוחות-שנה, שהם למעשה שני מישורים מקבילים. מצד אחד - הלוח הטבעי, שמתחיל בא' בתשרי, יום בריאת האדם; ומצד שני הלוח הניסי, שמתחיל בחודש ניסן, החודש שבו יצאו אבותינו ממצרים באותות ובמופתים. המשמעות הרעיונית של הדברים היא, שחייו של יהודי כפרט ושל העם היהודי ככלל מתנהלים בשני צירים מקבילים. מצד אחד הציר הטבעי, האנושי, הרציונלי, ומצד שני הציר העל-טבעי, הניסי, העל-שכלי. ההיסטוריה של עם-ישראל משקפת להפליא מערכת מורכבת זו. מצד אחד התקיים העם היהודי בתוך המערכות הטבעיות: עסק בחיי פרנסה, דאג לצרכיו בכלים הטבעיים, התמודד עם בעיות ועם גזירות בדרכים מקובלות. אולם ברור לכול שבמסגרת חוקי הטבע לא היה העם היהודי שורד ומתקיים, משום שכל הכוחות הטבעיים עמדו נגדו. לצד הפעילות הטבעית פעלו על העם היהודי כוחות על-טבעיים שהעניקו לו כוח ויכולת לשרוד במקום שהתנאים הטבעיים כשהם לעצמם היו גורמים לו להיכחד ולהיעלם. בנקודה זו טמון סוד קיומו של העם היהודי. במבט חיצוני הוא נראה עם ככל העמים, הכפוף לכוחות הטבעיים ולתהליכים חברתיים ודמוגרפיים כלל-עולמיים. אבל בנקודה כלשהי מתברר פתאום שהוא חורג מהכללים וחומק מהמוסכמות. כאשר כל המומחים מנבאים את היעלמותו ודעיכתו, הוא פתאום פורח ומתנשא. יש בו משהו חמקמק שאינו מתיישב בכלים הרציונליים המקובלים. זה היסוד הניסי שקיים בעם-ישראל, יסוד שמסומל בחודש ניסן, שבו נולד ונתהווה העם היהודי. לידתו של העם היהודי ויציאתו מעבדות לחירות הייתה ניסית ועל- טבעית, וכאן ניתן לעם-ישראל הכוח להתקיים בציר מקביל לזה הטבעי - הציר הניסי. הכרה זו צריכה לבוא לידי ביטוי הן בחיי הפרט והן בחיי הכלל. יהודי צריך לעסוק לפרנסתו בדרך הטבע, ועם זאת עליו לדעת כי "ברכת ה' היא תעשיר" וכי "הוא הנותן לך כוח לעשות חיל". כך גם בחיי מדינה, צריך לפעול בדרכי הטבע, לנהל פעילות דיפלומטית מקובלת, לבנות עוצמה צבאית, אבל צריך לזכור כל הזמן שיש באמתחתנו כוחות נוספים, על- טבעיים. גם אם נדמה שבדרכי הטבע דוחקים אותנו לפינה, חובה עלינו לזכור שאם נעמוד על שלנו כרצון ה' - ימצא הקב"ה דרכים משלו לחלצנו ממיצר . אולם חודש ניסן מזכיר לנו בעיקר את הכוח שניתן לנו להגיע לגאולה אמיתית ושלמה. חז"ל אומרים: "בניסן נגאלו, בניסן עתידים להיגאל". אין פירוש הדבר שבשאר חודשי השנה אין הגאולה יכולה לבוא, חלילה, אלא שחודש ניסן הוא עת-רצון מיוחדת במינה לגאולה. על הפוסק הגדול רבי משה פיינשטיין מסופר, שפעם אחת, כשעבר חודש ניסן, מצאוהו מקורביו יושב ונאנח. כששאלוהו לפשר אנחותיו, אמר: "שוב חלף חודש ניסן ולא נמצאנו ראויים לקדם את פני משיח-צדקנו". אם-כן, במקום להיאנח חלילה בסוף החודש, יש בידינו להרבות זכויות ומעשים טובים כדי שאכן בחודש ניסן זה יבוא משיח-צדקנו. בחודש ניסן קל יותר להטות את הכף לכף-זכות ולהביא את הגאולה. עוד מעשה טוב, עוד תוספת בלימוד תורה, עוד מטבע לצדקה, עוד קצת חסד ואהבת-ישראל – ונזכה. קמחא דפיסחא - ומנהג לקנות חטים לחלקן לעניים לצורך פסח וכל מי שדר בעיר י"ב חודש צריך ליתן לזה (א"ז).( שולחן ערוך- הלכות פסח סימן תר"ט – רמ"א) מספרים על הצדיק רבי חיים מצאנז, שכאשר גברה המצוקה הכלכלית והחריף העוני, עלה בשבת הגדול לשאת את דרשתו ואמר: "דרכם של הרבנים לפתוח את הדרשה בקושיה על הרמב"ם, ולאחר מכן לתרצה בפלפול חריף. השנה יש לי קושיה חזקה מאוד שבינתיים לא מצאתי לה תירוץ: הרמב"ם פוסק שבליל הסדר מצווה לאכול מצות ולשתות ארבע כוסות, ושאפילו עני שבישראל המחזר על הפתחים חייב לקיים מצוות אלה. על כך יש לי קושיה גדולה – איך יוכלו העניים, שאין בידם פרוטה, לקיים זאת? קושיה חזקה היא, ולא אזוז מכאן עד שתתרצוה אתם". הבינו הנוכחים את הרמז ובו-במקום התחייבו לתרום ביד נדיבה ל'מעות-חיטים' בעבור העניים.. ראוי שדווקא בימים קשים אלה, בהם רבו עניים בערינו, ובימים של אבטלה גואה, שבה רבים שהיו בעבר תורמים הפכו נצרכים בעצמם, נקפיד על מנהג חשוב זה. זה המנהג המחזק את דברינו על הגאולה שצריך לחוש כל אדם בחודש ניסן, ואת דברינו על הערבות ההדדית של בני ישראל זה לזה. פרשת החודש החודשים שלכם "החודש הזה לכם ראש חודשים" (שמות יב,ב). מכאן ואילך יהיו החודשים שלכם, לעשות בהם כרצונכם; אבל בימי השעבוד לא היו ימיכם שלכם, אלא היו משועבדים לעבודה בעבור אחרים. (ספורנו) ראשון לגאולה "ראשון הוא לכם לחודשי השנה" (שמות יב,ב). אין המניין הזה לשנים, שהרי מניין השנים נמנה מחודש תשרי, אלא חודש ניסן הוא ראש וראשון לגאולה. זו כוונת הכתוב "ראשון הוא לכם", שאינו ראשון בשנה, אלא ראשון לזיכרון הגאולה. (רמב"ן) הגאולה בידכם "החודש הזה לכם" – חודש הגאולה מסור לכם. הגאולה תבוא על-ידי לימוד התורה וקיום המצוות על-ידי בני-ישראל, ואינה תלויה בדברים אחרים. (עיטורי תורה) הכוח להיגאל במדרש נאמר: "משבחר הקב"ה בעולמו, קבע בו ראשי חודשים ושנים, ומשבחר ביעקב ובניו, קבע להם ראש חודש של גאולה". כשבחר הקב"ה בעולמו, שהתהוותו היא על-ידי שם 'אלוקים', נקבע חודש תשרי לחודש הראשון; אך כשבחר ביעקב ובניו ונתן להם את התורה, שבה מתגלה שם הוי', קבע להם את עניין הגאולה, שהחודש הראשון שלה הוא ניסן. (ספר המאמרים קונטרסים) קיום נצחי "ישראל מונים ללבנה ואומות-העולם לחמה" (סוכה קט). אומות-העולם יכולות להתקיים רק בזמן שטוב להן, ואילו כאשר שמשן שוקעת הן חדלות מלהתקיים. אבל ישראל חיים וקיימים אפילו בשעת חושך ואפֵלה, וגם בעיתות חשֵכה הם מפיצים אור, כלבנה. (שפת אמת) בזכות הקטנות הלבנה נקראת 'המאור הקטן', והיא מבטאת את הקטנוּת והביטול. ההרגשה העצמית של הקטנות מבטאה את הביטול בתכלית של האדם. זו מעלה גדולה ונפלאה, שעל-ידה האדם נעשה כלי לגילויים העליונים. (ספר המאמרים תרפ"ד) נעלמת ומתחדשת בקידוש לבנה נוהגים לומר "דוד מלך ישראל חי וקיים". רמז שמלכות דוד משולה ללבנה, שאף שהלבנה נעלמת מדי פעם בפעם לזמן-מה, אין איש מפקפק פקפוק כלשהו וברור לו שהיא תשוב ותתחדש; כך מלכות דוד תשוב ותתחדש לעין-כול. (רמ"א) להחדיר את הגילוי "ראשון הוא לכם לחודשי השנה" (שמות יב,ב). העבודה המוטלת על היהודי היא לראות שחודש הגאולה יהיה גם "ראשון... לחודשי השנה" – שגם ב'חודשי השנה', בימות החול הרגילים, יאיר לישראל בפנימיות הגילוי של חודש ניסן ושל הגאולה.