יום א', יג’ בסיון תשע”ט
    לאתר הבית  |  דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  |  אודות  |  לבלוג  |  לוידיאו יד שרה  |  לפייסבוק  |  English  |  תרום עכשיו  
 
באלבום הצילומים הנעים למעלה מימין: בית פתוח המעניק שרות באהבה
צילומים 1-2. מיכל ווינט, אגף יחסי ציבור ביד שרה, היתה שם מאחורי דוכן של מים צוננים לרווית העולים להר הרצל ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה (צילם: המתנדב יהושע ווייס) * 3. עם ההליכון שקיבלה ביד שרה יכולה ג'קלין לידר לנוע אל מרכזי קניות בבירה * 4. "כל בעיה שיש – באים אלי ואני עושה להם רגליים לכיסא" – חנניה אוחנה, מתנדב, בית המלאכה בבית יד שרה * 5. מבקשי סיוע מכל מגזרי האוכלוסייה בירושלים ברחבת ההשאלה
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 22
 
לפני החזרה לדרום אמריקה
הן לא וויתרו על ביקור במרכז המבקרים המרגש בבית יד שרה בירושלים – מרכז חוויית הנתינה – כשיאו של מסע בת מצווה בבירת ישראל. צוות המרכז: "שמחנו לארח כאן את קבוצת אימהות עם מהות שיודעות שאם באים להכיר את ישראל – לא מחמיצים ביקור במקום המציג את הפנים היפות של החברה הישראלית. נסיעה טובה – ושובו אלינו" * למוסף המיוחד בחדשות השבוע ביד שרה המוקדש למרכז המבקרים – כאן
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 2
 
 
"לשתף בהחלטות - להקשיב ולהבין את חשש הנעזר מאיבוד שליטה" * כך לומדים לתת יותר תוך ראיית האדם תחילה
על זיקנה וכלי ריפוי ושיקום: בסידרת מפגשי העמקת ידע של צוותי מרכזי התצוגה והייעוץ נבחנו סוגיות שונות של שרות לקהילה * דבורה רויטמן מנהלת מרכזי התצוגה והייעוץ ביד שרה– סיכום של מפגש שהתקיים לאחרונה בתל אביב
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 1
 
 
 
דרושים מתנדבים ברחבי הארץ * הרשימה המעודכנת - הצטרפו אלינו לשנת נתינה
קשת השירותים של יד שרה לרווחת הציבור הולכת ומתרחבת - ואנו זקוקים לידיים טובות נוספות בהתנדבות * ראו כאן את רשימת הדרושים המעודכנת * בצילום: יד מסייעת של מתנדבים מושטת לכל אדם - בכל גיל - ברחבת ההשאלה בבית יד שרה * חייגו 6444*
תגובות: 0   צפיות: 835
יעקב סוראני שואב מן המקורות

זה עתה עם ישראל קיבל את התורה מסיני. עדיין אנו נמצאים במדבר, על יד ההר, תחת הרושם הגדול של מעמד הר סיני. והנה קורה משבר כל כך גדול. ישראל נכשלים בחטא שאין חמור ממנו, חטא העגל, חטא עבודה זרה. איך אפשר להבין את הכישלון הזה? כל כך סמוך למתן תורה, למעמד הגדול של מעמד הר סיני, שבא אחרי המעמדים הגדולים של יציאת מצרים, קריעת ים סוף וכל המכות שהמצרים הוכו. ישראל כבר מכירים את יד ה' הגדולה, שומעים את דבר ה', והנה פתאום נפילה כזו עצומה. עד כדי כך שחכמים מתארים זאת ככלה שבשעת החופה מזנה תחת בעלה. בשעת השיא, שעה שהיא צריכה להיות קרובה לבעלה, היא בוגדת בו. הירושלמי במסכת שקלים אומר שהחטא הזה קרה בדיוק בשעה שהקדוש ברוך הוא נתן את הלוחות למשה. הקדוש ברוך הוא החזיק בשני טפחים, משה רבנו החזיק בשני טפחים, ושני טפחים היו ביניהם. ובדיוק בשעה ההסטורית המיוחדת במינה הזו, שעת מסירת הלוחות למשה שבא בשם ישראל, שעה שיש שיא של חיבור בין רבונו של עולם לישראל, קורה למטה המשבר הנורא של חטא העגל. מתואר שם איך שה' רוצה למשוך בחזרה את הלוחות, ומשה רבנו מחזיק בכל כוחו וכביכול לא נותן לה' לקחת ממנו את הלוחות, עד שה' נותן למשה להתגבר עליו, ועל מעשה זה נאמר "וכל היד החזקה". משה לא ויתר וכביכול משך בכוח את הלוחות על מנת לקבלם. איך קורה כזה משבר בשיא ההתחברות הזו? אולי דווקא כשעומד להיות הקשר היותר גדול, היותר נישא והיותר עליון שבין ישראל לאביהם שבשמים, יש גם קטרוגים גדולים. השטן חושש שהנה לעולם הוא לא יוכל עוד לפעול על ישראל, זה ממש הרגע האחרון, ועל כן הוא מתגבר בכל כוחו להפיל את ישראל ממדרגתם. אכן כך קורה, שכשאנשים נמצאים במצבים של התעלות גדולה מאוד מתעוררים יצרים גדולים מאוד. "כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו". חז"ל רוצים ללמדנו להכיר בכך שככל שעולים במדרגות צריך יותר זהירות ויותר עוצמה כיוון שהקשיים הולכים ומתגברים. דווקא המשבר הזה הביא את השפע הגדול של התורה שלא ניתן קודם לכן. הקב"ה אמר למשה רבנו: "אל תצטער בלוחות הראשונים, שלא היו אלא עשרת הדיברות לבד; ובלוחות השניים אני נותן לך שיהא בהם הלכות, מדרש ואגדות... כפליים לתושייה". ועוד אמרו חז"ל: "אלמלא לא חטאו ישראל, לא ניתן להם אלא חמישה חומשי תורה וספר יהושע בלבד". מכאן כך קורה גם בימינו , בימי עקבא דמשיחא לפני העלייה הגדולה , לפני גמר התיקון ... מתעוררים יצרים גדולים, השטן חושש שהנה לעולם הוא לא יוכל עוד לפעול על ישראל, זה ממש הרגע האחרון לגאולה השלמה שמגיעה בקרוב ממש. "קום עשה לנו אלהים" דור המדבר התפרק מכספו וזהבו כדי לעשות לו מהם אלהים, ואילו דורות אחרונים מתפרקים מאלקים כדי לעשות ממנו כסף וזהב. (הרב אייזל חריף) חיות והתלהבות משה תמה איך אפשר לכפר בכסף על חטאי הנפש. על כך הראה לו הקב"ה מטבע של אש. ללמדנו שנתינת מטבע בלבד אינה יכולה לשמש כופר נפש, אך כשנותנים מטבע של אש , בחיות ובהתלהבות, הבאות מעצם הנפש, אזיי המטבע מסוגל לכפר על הנפש. מאמץ נגד היצר כאשר אדם רוצה לתת צדקה, מתלקחת בכל מטבע אש של יצר הרע, המנסה בכל מיני תירוצים למנוע מהיהודי לתת צדקה. לכן מצוות הצדקה מחייבת את האדם למאמץ נפשי רב, כדי לגבור על האש הזאת. משום כך מצוות הצדקה גדולה כל-כך והיא נחשבת כופר נפש. (רבי משה מקוברין) אש וממון האש היא אחד הדברים החשובים והחיוניים ביותר, שאין העולם יכול בלעדיו, אבל האש גם עלולה להחריב את העולם. כזה הוא הממון – הוא דבר חשוב אם נוהגים בו כראוי, אך הוא עלול להיות מסוכן ביותר אם הוא נופל לידיים לא-טובות. (ר' נחמן מברסלב) זיכוך הנפש 'מטבע של אש' רומז לנפש הבהמית, שעיקרה אש ורתיחה. כשהתורה אומרת "זה יתנו" היא מורה שחייבים לזכך ולתקן את הנפש הזאת. זהו עניין מחצית השקל שכל אחד ואחד צריך לתת לה'. (ספר המאמרים תרפ"ה) מי משלים יהודי כשהוא לעצמו הוא בבחינת 'מחצית' – חצי דבר בלבד. ומי משלימו להיות דבר שלם? – הקב"ה ועוד יהודי. כשאדם עוזר לזולת, שניהם נעשים יחד דבר שלם, ובכך הוא זוכה לברכת ה', ועל-ידי-כך הוא נעשֶה דבר שלם. (שיחות קודש) שתי נפשות 'שקל' בגימטרייה 'נפש'. לכל יהודי נותנים מן השמים נפש קדושה, אבל היא מחצית בלבד מהאדם. מוטל עליו להעלות את הנפש השנייה שיש בו, על-ידי עבודת השם ומעשים טובים, שגם היא תהיה שווה במדרגתה למחצית הראשונה. (רבי חנוך מאלכסנדר) הכול שקול מחצית השקל רומזת שאדם צריך לראות את עצמו שקול, מחצה על מחצה, וכך לראות את העולם. על-ידי מעשה טוב שהוא עושה בכוחו להכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות, ולהביא בכך ישועה והצלה לו ולעולם כולו. (החיד"א) בני-ישראל חטאו במעשה העגל חטא כבד, ואף-על-פי-כן הם עמדו בדרגה גבוהה יותר מהיהודים שבימינו. בחטא העגל הם היו מוכנים להשליך את כספם וזהבם ובלבד שיהיה להם אלוקים, ואילו בימינו, בעוונותינו הרבים, יהודים מוכנים לעזוב חלילה את האלוקים ובלבד שיהיה להם כסף וזהב. (רבי אייזל מסלונים) קרוב מדי מדוע לא מינה העם את אהרון הכהן במקום משה? לפי שאהרן, רודף השלום, היה קרוב מדיי אליהם, ואין לבריות דרך-ארץ למי שמרגישים כלפיו קרבה יתרה. (רבי יצחק מוורקה) נשאר לבדו "וישלך מידיו את הלוחות" (שמות לב,יט). בא משה רבנו, יהודי אחד ויחיד ותורה בידיו, והוא מביט סביבו ורואה שנשאר מנהיג ללא עם, רבי ללא תלמידים, בני-ישראל עובדים עבודה זרה, ורק הוא מתהלך לבדו עם התורה. דבר זה גרם ל"וישלך מידיו את הלוחות". (רבי י חזק אל מקוזמיר) כוחה של ראייה "וירא את העגל ומחולות וייחר אף משה וישלך מידיו את הלוחות" (שמות לב,יט). אף-על-פי שכבר שמע משה מפי הגבורה על עשיית העגל, בכל-זאת לא התפעל מן המעשה כל-כך כמו כשראה זאת בעיניו. כי אינה דומה שמיעה לראייה, ולכן רק כאשר ראה זאת משה בעיניו, שבר את הלוחות. (ביאורי הרנ"ג על התניא)