יום ג', טו’ בסיון תשע”ט
    לאתר הבית  |  דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  |  אודות  |  לבלוג  |  לוידיאו יד שרה  |  לפייסבוק  |  English  |  תרום עכשיו  
 
באלבום הצילומים הנעים למעלה מימין: בית פתוח המעניק שרות באהבה
צילומים 1-2. מיכל ווינט, אגף יחסי ציבור ביד שרה, היתה שם מאחורי דוכן של מים צוננים לרווית העולים להר הרצל ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה (צילם: המתנדב יהושע ווייס) * 3. עם ההליכון שקיבלה ביד שרה יכולה ג'קלין לידר לנוע אל מרכזי קניות בבירה * 4. "כל בעיה שיש – באים אלי ואני עושה להם רגליים לכיסא" – חנניה אוחנה, מתנדב, בית המלאכה בבית יד שרה * 5. מבקשי סיוע מכל מגזרי האוכלוסייה בירושלים ברחבת ההשאלה
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 22
 
לפני החזרה לדרום אמריקה
הן לא וויתרו על ביקור במרכז המבקרים המרגש בבית יד שרה בירושלים – מרכז חוויית הנתינה – כשיאו של מסע בת מצווה בבירת ישראל. צוות המרכז: "שמחנו לארח כאן את קבוצת אימהות עם מהות שיודעות שאם באים להכיר את ישראל – לא מחמיצים ביקור במקום המציג את הפנים היפות של החברה הישראלית. נסיעה טובה – ושובו אלינו" * למוסף המיוחד בחדשות השבוע ביד שרה המוקדש למרכז המבקרים – כאן
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 2
 
 
"לשתף בהחלטות - להקשיב ולהבין את חשש הנעזר מאיבוד שליטה" * כך לומדים לתת יותר תוך ראיית האדם תחילה
על זיקנה וכלי ריפוי ושיקום: בסידרת מפגשי העמקת ידע של צוותי מרכזי התצוגה והייעוץ נבחנו סוגיות שונות של שרות לקהילה * דבורה רויטמן מנהלת מרכזי התצוגה והייעוץ ביד שרה– סיכום של מפגש שהתקיים לאחרונה בתל אביב
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 1
 
 
 
דרושים מתנדבים ברחבי הארץ * הרשימה המעודכנת - הצטרפו אלינו לשנת נתינה
קשת השירותים של יד שרה לרווחת הציבור הולכת ומתרחבת - ואנו זקוקים לידיים טובות נוספות בהתנדבות * ראו כאן את רשימת הדרושים המעודכנת * בצילום: יד מסייעת של מתנדבים מושטת לכל אדם - בכל גיל - ברחבת ההשאלה בבית יד שרה * חייגו 6444*
תגובות: 0   צפיות: 836
יעקב סוראני שואב מן המקורות

"ויירא משה ויאמר, אכן נודע הדבר" הבין משה מדוע נשתעבדו ישראל: "היה משה מהרהר בליבו ואומר, מה חטאו ישראל שנשתעבדו מכל האומות? כיוון ששמע דבריו, אמר - לשון-הרע יש ביניהן, היאך יהיו ראויין לגאולה".(שמות רבה א, ל) דברים אלה מעוררים תמיהה רבה. הלוא ידוע שבגלות מצרים היו בעם-ישראל עובדי עבודה-זרה, ובכל-זאת לא ראה בכך משה גורם שמעכב את הגאולה, ואף תהה - "מה חטאו ישראל שנשתעבדו מכל האומות". האם ייתכן שחטא לשון-הרע חמור מעבודה-זרה, עד שדווקא חטא זה מצדיק את המשך הגלות? הבחירה בעם-ישראל לא הייתה בגלל מעשיו ומעלותיו (שכן, כאמור, הואיל וחזרו לעבודה-זרה, לא היו בני-ישראל ראויים לגאולה), אלא זו בחירה על-שכלית שבאה מצד הקב"ה עצמו. לכן לא הפריעה לזה העובדה שבני-ישראל עובדים עבודה-זרה, ולא היה בכך מכשול לגאולה. אולם כשראה משה רבנו שיש בעם-ישראל לשון-הרע, המבטא פירוד הלבבות - נחרד. פירוד ומחלוקת פוגעים בעצם מהותו של עם-ישראל כעם אחד. מכיוון שבחירת הקב"ה הייתה בעם שלם ומאוחד, הרי על-ידי הפירוד עלולים לאבד מעלה זו וכן את הזכות להיגאל. חוסר האחדות תוקן על-ידי קושי השעבוד, ששבר את גאוותם, וממילא התבטל פירוד הלבבות שהיה בהם. כאשר חזרו בני-ישראל והתלכדו, נעשו ראויים לבחירה הנצחית של הקב"ה, ומאז אין הם יכולים עוד להתבטל כאומה, אלא נעשו ל"עם-עולם", עד הגאולה האמיתית והשלמה בקרוב ממש." אצבע אלוקים היא" מה לומדים אנו מחרטומי מצרים החרטומים, במצרים הודו בפה מלא במכה השלישית: "אצבע אלוקים היא", ואם כבר הגיעו להכרה זו, למה לא תרגמוה למעשה, לצאת חוצץ נגד מלכם פרעה המחריב את הארץ בעקשנותו הנואלת? אלא שהאמירה "אצבע אלוקים" היתה אצלם רק התבטאות של התפעלות רגעית שאינה יכולה להשפיע למעשה, כי על כן לא היתה נוקבת ויורדת למעמקי הכרתם הפנימית ולא היתה חוזרת ונובעת הימנה בכוח חזק של אמונה אמיתית, ורק מהשפה לחוץ היא נאמרה. יכול אדם לומר "השי"ת עזרני" ולבו בל עמו. אם טוב לו, חושב הוא שהוא ראוי וזכאי לכך, אם לא טוב לו, הוא מתייאש ואינו מעלה על דעתו שיד שמים כאן לעוררו למוטב ואז יוטב לו. זאת היא "הכבדת הלב" האמיתית שאנו אוהבים כל כך לדוש בה כשהיא מתייחסת אל פרעה מלך מצרים, אבל יש לה יחס גם אלינו גופא. אמונה בהשי"ת, אמונה בפועל ובממש שכוחה יפה למעשה לילך בדרך טובים ולהימנע מכל חטא ועון, היא הדבר הקשה ביותר להגיע אליה ולקנותה לנחלה. ויכול אדם לקיים את כל המצוות עם כל הידוריהן וללמוד תורה ברוב התמדה ובכל זאת רחוק יהא מאמונה אמיתית בפועל ובמעשה. כי אמונה בהשי"ת פירושה שמאמינים בכל לב ש"מלא כל הארץ כבודו", והנה לעיני אדם אחר, ואדם חשוב בפרט, יתבייש אדם מלחטוא, והכיצד חוטא הוא באין רואים, או לעיני רואים כאלה שהחטא אינו בושה להם? ואיה ה"מלא כל הארץ כבודו"? ואילו היה אדם חש בה באמונה האמיתית תחושה של ממש ובפועל, הלא היה "כלי מלא בושה וכלימה" בעיניו כשהיה עולה בדעתו לחטוא והיה נרתע לאחור כמפני נחש. כיצד יכול אדם לכעוס על חברו או לקנא בו אם מאמין הוא באמונה שלימה שהכל משמים, לכל אחד מזומן לו חלקו ולא יוסיף ולא יגרע בכל קנאה ותחרות שבעולם? אלא שהצרה היא שהאמונה היא רק מהשפה ולחוץ ולבו של אדם בל עמו גם כשהוא אומר בכוונה את י"ג ה"אני מאמין", כי הרי מיד לאחר מכן הוא הולך ומתקוטט עם חברו שנדמה לו שהוא מתחרה עמו בפרנסתו. ויכול אדם לומר שלוש פעמים ביום "הקל הגדול הגיבור והנורא" על כל מלא משמעות פירושן של מילים נשגבות אלו, ובכל זאת לא יחוש בהן למעשה ובפועל. כי על קניית אמונה יש לעמול בזיעת אף, למען תהיה זאת אמונה שכוחה יפה במעשה ולא רק בביטוי שפתיים. ולכשיאמר אדם "אני מאמין באמונה שלמה שהבורא יתברך שמו הוא בורא ומנהיג לכל הברואים והוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים" יחוש באמונתו זאת בכל רמ"ח אבריו ושס"ה גידיו, ולא יהא מקום בלבו לכעס או קנאה באחרים, כי הרי לא הם העושים כי אם השגחתו יתברך, וכל אימת שתעלה מחשבת חטא בדעתו יתמלא רגשי בושה וכלימה מפני "מלא כל הארץ כבודו" ולא יחטא. ישמשו לנו חרטומי מצרים לדוגמא מן הצד השלילי כיצד להגיע לאמונה ובפועל. מילים יקרות משה רבנו אמר לקב"ה: "ואני ערל שפתיים" (שמות ו,יד). מתרגם אונקלוס: "ערל שפתיים - יקיר ממלל". יש לפרש זאת כך: משה טען שכל מילה אצלו יקרה, שכן הדיבור יקר, ולכן חבל ללכת אל פרעה, שכן ידוע מראש כי לא ישמע לדברי ה'.(ר בונם מפשיסחה) עבדים מיוחסים? "אלה ראשי בית אבותם" (שמות ו,יד). משה נצטווה לומר לבני-ישראל שעליהם לזכור מי אבותיהם, מה ייחוסם ומהיכן הם באים. כשיידעו זאת יבינו שאין זה יאה ונאה שיהיו לעולם עבדים משועבדים למצרים.(רבי גרשון-העניך מאלכסנדר) "ואני אקשה את לב פרעה" (ז, ג), ורבו השואלים, איך זה ננעלו בפני פרעה דלתות התשובה. הלא בדרך כלל שערי התשובה אינם ננעלים אפילו לחוטא היותר גדול? מסביר ה"חפץ חיים" שהענין הוא, כי ישנם חוטאים שמן השמים עוזרים להם לחזור בתשובה, כמו שאנו מתפללים "החזירנו בתשובה שלמה לפניך", ויש חוטאים שהגדישו את הסאה עד כדי כך שנשללה מהם הסיוע, ומן השמים לא יעזרו להם, ורק עליהם להתעורר מעצמם לעשות תשובה. הקב"ה אמר למשה לך ותודיע לפרעה, שהרחיק לכת ברשעותו, ועונשו בזה שלא יעזרו לו לחזור בתשובה, "כי אני הכבדתי את לבו", לבו עכשיו כבד, כי מן השמים לא יסייעו בידו, אבל לא נלקחה ממנו הבחירה לחזור מעצמו בתשובה. וזו היתה טעותו של אלישע בן אבויה (אחר) כששמע בת קול "שובו בנים שובבים חוץ מאחר", חשב שלעולם לא תתקבל תשובתו, והוא לא ידע, כי לא נשללה ממנו הבחירה להתעורר בעצמו לתשובה ורק הודיעוהו מן השמים שלא יעזרוהו. כוחה של סביבה אחד מתלמידיו של רבי מאיר שפירא מלובלין יצא לעולם העסקים, ומצא את עצמו שוהה כמעט כל השבוע בחברתם של אנשי עסקים לא-יהודים, דבר שגרם הידרדרות במצבו הרוחני. לימים, כשנפגש עם רבי מאיר, אמר לו רבו: ותעל הצפרדע (ח, ב) “ צפרדע אחת היתה והיו מכין אותה והיא מתזת נחילים נחילים, זהו מדרשו” . (רש” י) ענין זה מלמדנו מוסר השכל על טיבה של מדת הכעס. שעה שראו המצרים כי בכל מכה שמכים את הצפרדע היא מתזת נחילים של צפרדעים, הלא הדעת נותנת שהיו צריכים להפסיק על אתר. אבל מה מדת הכעס אומרת, אדרבה, מכיון שמכים אותה והיא מוסיפה להתיז, הרי כל שכן וכל שכן שיש להוסיף ולהתנקם בה, ולהכותה שוב ושוב. לפיכך ככל שהוסיפה והשריצה צפרדעים כך חמתם בערה בקרבם, והוסיפו להכותה עד שכוסתה כל ארץ מצרים בצפרדעים. ללמדך כי מוטב לאדם שיעביר על מידותיו, ישמע חרפתו ולא ישיב, וכך ישתקע הריב לאט לאט, מאשר ישיב מלחמה שערה ואך שמן רותח יוסיף על תבערת המחלוקת. רבי יעקב ישראל קניבסקי - ברכת פרץ מכת ברד כשמשה מתריע בפני הקב” ה על מכת ברד, הוא אומר לו שני דברים. דבר ראשון: המכה הזאת הולכת להיות קשה ביותר- “ הנני שולח בך את כל מגפותי” . לא מצאנו ניסוח כזה בשום מקום. רש” י, ע” פ שפתי חכמים וחזקוני, מפרש שזו היתה המכה הקשה ביותר. דבר שני: המצרים יכולים להיכנס הביתה, ואז הם לא ייפגעו מהמכה הזאת. מכת דם פגעה גם בבתים, מכת צפרדע נכנסה לתנורים וכן כל השאר. אבל ממכת ברד אפשר להינצל- אז איך יתכן שזאת המכה הכי קשה? מכת הדם לא היתה חידוש. המצרים יודעים מה זה דם. הם גם יודעים מה זה צפרדע, ומהן כינים. אבל ברד? האקלים במצרים הוא אקלים מדברי, ברד לא יכול לרדת שם בשום אופן. זה היה לגמרי מנוגד לטבע. כאן הראה הקב” ה לפרעה שהוא הבעל בית, והוא יכול לעשות גם דברים מנוגדים לטבע, מה שפרעה לא יכול לעשות. פרעה חשב שאלוקים פירושו רודן-אחד ששולט בכולם, והם צריכים להיות העבדים שלו. אבל מסתבר, כך מלמד הקב” ה את פרעה, שאלוה פירושו מישהו שמסוגל לעשות דברים מעל הטבע. לכן פרעה צריך להפסיק להיות רודן ולשחרר את בנ” י ישראל.