יום ג', טו’ בסיון תשע”ט
    לאתר הבית  |  דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  |  אודות  |  לבלוג  |  לוידיאו יד שרה  |  לפייסבוק  |  English  |  תרום עכשיו  
 
באלבום הצילומים הנעים למעלה מימין: בית פתוח המעניק שרות באהבה
צילומים 1-2. מיכל ווינט, אגף יחסי ציבור ביד שרה, היתה שם מאחורי דוכן של מים צוננים לרווית העולים להר הרצל ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה (צילם: המתנדב יהושע ווייס) * 3. עם ההליכון שקיבלה ביד שרה יכולה ג'קלין לידר לנוע אל מרכזי קניות בבירה * 4. "כל בעיה שיש – באים אלי ואני עושה להם רגליים לכיסא" – חנניה אוחנה, מתנדב, בית המלאכה בבית יד שרה * 5. מבקשי סיוע מכל מגזרי האוכלוסייה בירושלים ברחבת ההשאלה
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 22
 
לפני החזרה לדרום אמריקה
הן לא וויתרו על ביקור במרכז המבקרים המרגש בבית יד שרה בירושלים – מרכז חוויית הנתינה – כשיאו של מסע בת מצווה בבירת ישראל. צוות המרכז: "שמחנו לארח כאן את קבוצת אימהות עם מהות שיודעות שאם באים להכיר את ישראל – לא מחמיצים ביקור במקום המציג את הפנים היפות של החברה הישראלית. נסיעה טובה – ושובו אלינו" * למוסף המיוחד בחדשות השבוע ביד שרה המוקדש למרכז המבקרים – כאן
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 2
 
 
"לשתף בהחלטות - להקשיב ולהבין את חשש הנעזר מאיבוד שליטה" * כך לומדים לתת יותר תוך ראיית האדם תחילה
על זיקנה וכלי ריפוי ושיקום: בסידרת מפגשי העמקת ידע של צוותי מרכזי התצוגה והייעוץ נבחנו סוגיות שונות של שרות לקהילה * דבורה רויטמן מנהלת מרכזי התצוגה והייעוץ ביד שרה– סיכום של מפגש שהתקיים לאחרונה בתל אביב
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 1
 
 
 
דרושים מתנדבים ברחבי הארץ * הרשימה המעודכנת - הצטרפו אלינו לשנת נתינה
קשת השירותים של יד שרה לרווחת הציבור הולכת ומתרחבת - ואנו זקוקים לידיים טובות נוספות בהתנדבות * ראו כאן את רשימת הדרושים המעודכנת * בצילום: יד מסייעת של מתנדבים מושטת לכל אדם - בכל גיל - ברחבת ההשאלה בבית יד שרה * חייגו 6444*
תגובות: 0   צפיות: 836
יעקב סורני שואב מן המקורות

הפרשה האחרונה שבספר במדבר היא חזרה וסיכום של כל הדרכים של בני ישראל, מאיפה יצאו, לאן נסעו ואיפה חנו. המדרש שואל, מדוע היה צריך לחזור על כל הסיפורים, מהו הערך הלימודי שיש בחזרה זו? ואומר, "משל למלך שהיה בנו חולה. הוליכו למקום אחד לרפאותו. כשחזרו, התחיל אביו מונה כל המסעות ואומר: כאן ישנו, כאן הוקרנו, כאן חששת את ראשך. כך אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: מנה להם כל המקומות היכן הכעיסוני. לכך נאמר 'אלה מסעי'". זאת אומרת, המדרש אומר לנו שכל החזרה על הסיפור היא בשביל להראות לנו כמה הקדוש ברוך הוא מיטיב איתנו למרות שלא התנהגנו כראוי ובכל מיני מקומות נכשלנו ולא עשינו כפי שה' ציוה אותנו. אך ה' המשיך ולקח אותנו והוביל אותנו והביא אותנו עד הלום. יש לראות את טובת ה' ולהפיק לקחים מכאן ולהבא לא לחטוא, לא להיכשל ולא ליפול. כך נראית המשמעות הפשוטה של המדרש. אור החיים, שהולך בפירושו לפי פנימיות התורה, אומר שבמה שנזכרים כאן כל המסעות ישנה משמעות מיוחדת במינה. המדבר הגדול והנורא הוא מקום שיש בו לא רק נחשים ועקרבים גשמיים אלא גם כוחות רוחניים שליליים. כל הסכנות הגשמיות מלמדות על כוחות הטומאה הרוחניים השורים במדבר. המסע של בני ישראל במדבר היה לשם תיקון, ולפי הצורך של התיקון כך היתה השהייה בכל מקום ומקום. יש מקום שחנו הרבה זמן ויש שחנו מעט. נתפזרו ניצוצות הקדושה בתוך הטומאות וצריך ללקט אותם. יש מקום שבו נתפזרו הרבה ניצוצות ועל כן צריך לשהות שם הרבה זמן עד שיגמרו ללקט את כל הניצוצות. כך הוא מסביר שכל גלות של ישראל, גם גלות החורבן, היא במטרה ללקט ניצוצות קודש שנתפזרו בעולם בכל מקום שישראל נמצאים הם כמגנט המושך את הניצוצות הללו וזו עניינה של הגלות. חז"ל אומרים זאת בצורה יותר גדולה: "לא גלו ישראל אלא בשביל שיתגיירו גרים". אנשים מכל העולם נפגשים עם ישראל ומתוכם יש כאלה שמתגיירים. זה בעצם ליקוט הניצוצות באופן הגלוי. אנשים שמתגיירים זה סימן שהם היו קשורים לקדושה ומשום מה נפלו ונולדו בעמים אחרים, וכאשר הם פוגשים יהודים הם מכירים את היהדות וחוזרים אל מקורם, אל עם ישראל. זה באופן הגלוי, אך גם באופן הנסתר ישנן נשמות שלא קשורות בגופות. ישנם כוחות רוחניים שמפוזרים בעולם וצריך ללקט אותם, וזהו עניינה של הגלות ושל המסעות במדבר. על כן התורה מפרטת את כל המסעות, ללמדנו שכל מקום היה במכוון ולא במקרה. הוי אומר שהמהלך במדבר היה של תיקון, של עלייה, לא של נפילות אלא של התקדמות, של איסוף ניצוצות הקודש מכל המקומות, תיקון המקומות הללו מקלקולם. כך אנו מסתכלים באופן הפנימי. וכשמגיעים לעת סיכום הדרך צריך לעשות חשבון נפש ולראות מה לא היה ראוי כיצד ניתן לתקן להבא, לראות כמה הקדוש ברוך הוא היטיב לנו וכמה אנו נהגנו בכפיות טובה כלפיו , ושלא ניפול שוב, וכל זאת בעיקר כשאנו בפתח כניסתנו לארץ ישראל. המבט הפנימי הוא להסתכל על כל הנפילות ולראות בהם "ירידה צורך עליה". כל משבר שהיה לנו - בסופו של דבר התגברנו עליו, ואחרי שמתגברים מוסיפים כוחות חדשים שלא היו קודם לכן. היה כאב וצער, היו עונשים, אבל מכל נפילה צברנו כוחות חדשים, למדנו דברים חדשים. היה אספסוף - למדנו איך להתגבר על תאוות. על כן אומרים בחסידות, "קברות התאוה" - קברנו שם את התאוה, גמרנו איתה. לא האנשים שנכשלו נקברו, אלא המידה הזו של התאוה. וכך בכל פעם שהיה כישלון היה לימוד לקח. ונמצא שהמהלך של ישראל במדבר היה מהלך בונה, מתקן. למדנו מה עניינה של ארץ ישראל (מחטא המרגלים), למדנו כמה חשוב להתייחס לגדולי ישראל ולא לפצל את האומה וכמה כל מחלוקת היא רעה (מחטא קורח ועדתו), למדנו על מעלתו של משה רבנו וחכמי התורה (גם מחטא מרים). הגענו קרוב לארץ ישראל ושוב נכשלנו בחטא בנות מדין. היה הרבה כאב והרבה אנשים שמתו במגפה, אבל למדנו את הלקח, טיהרנו את עצמו וכעת אנו במוכנות להיכנס לארץ ישראל. גם אחרי חורבן הבית, שיצאנו לגלות והתפזרנו בכל הארצות היתה ירידה גדולה, אך תוך כדי כך מילאנו כל מיני תפקידים. העולם למד להכיר את המוסר של עם ישראל והתעלה על ידי כך. אנחנו הולכים ומשתכללים תוך כדי הייסורים והצרות ומתוכם אנו מתחסנים והאמונה עוברת כל מיני נסיונות. רוחות מנשבות ונראה בכל פעם שהאמונה לא תוכל לעמוד כנגדן, אך עם ישראל ממשיך ומתגבר על הכל ואמיתות האמונה הולכת ומתעצמת דרך כל הנסיונות האלה. עכשיו אנו עומדים באחד הנסיונות הכי גדולים והכי קשים שהיו אי פעם במשך כל הדורות - המתירנות, הדמוקרטיה שמביאה לכך שעם ישראל מתערב עם כל האומות, לא נמצא בגטאות. הנסיון אולי קשה יותר מאשר במלחמות ובעימותים עם הגויים. אך גם בזה עם ישראל יעמוד וינצח. זהו הקשה שבמהלכים, כיון שאנו כבר עומדים בפתח הגאולה העתידה והבטוחה. דווקא עכשיו, כשאנחנו בארץ ישראל, אנו יכולים להתפלל על יד הר הבית, על יד הכותל המערבי. מצד אחד זו זכות, אך מצד שני, כשרואים את הכותל והר הבית ואנו כל כך קרובים אך בכל זאת רחוקים - הצער כפול ומכופל. זה לא אותו הצער שהיה כשהיינו בחוץ. כשרואים מקרוב התחושות הן יותר חזקות ומוחשיות. הצער מעורב עם תקווה גדולה, אבל הוא גם חודר יותר ללב בגלל הממשות שלו. ואנו כולנו תפילה לרבונו של עולם שנצא מן המיצרים הללו לרווחה, "מן המצר קראתי יה ענני במרחב יה".