יום ג', טו’ בסיון תשע”ט
    לאתר הבית  |  דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  |  אודות  |  לבלוג  |  לוידיאו יד שרה  |  לפייסבוק  |  English  |  תרום עכשיו  
 
באלבום הצילומים הנעים למעלה מימין: בית פתוח המעניק שרות באהבה
צילומים 1-2. מיכל ווינט, אגף יחסי ציבור ביד שרה, היתה שם מאחורי דוכן של מים צוננים לרווית העולים להר הרצל ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה (צילם: המתנדב יהושע ווייס) * 3. עם ההליכון שקיבלה ביד שרה יכולה ג'קלין לידר לנוע אל מרכזי קניות בבירה * 4. "כל בעיה שיש – באים אלי ואני עושה להם רגליים לכיסא" – חנניה אוחנה, מתנדב, בית המלאכה בבית יד שרה * 5. מבקשי סיוע מכל מגזרי האוכלוסייה בירושלים ברחבת ההשאלה
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 22
 
לפני החזרה לדרום אמריקה
הן לא וויתרו על ביקור במרכז המבקרים המרגש בבית יד שרה בירושלים – מרכז חוויית הנתינה – כשיאו של מסע בת מצווה בבירת ישראל. צוות המרכז: "שמחנו לארח כאן את קבוצת אימהות עם מהות שיודעות שאם באים להכיר את ישראל – לא מחמיצים ביקור במקום המציג את הפנים היפות של החברה הישראלית. נסיעה טובה – ושובו אלינו" * למוסף המיוחד בחדשות השבוע ביד שרה המוקדש למרכז המבקרים – כאן
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 2
 
 
"לשתף בהחלטות - להקשיב ולהבין את חשש הנעזר מאיבוד שליטה" * כך לומדים לתת יותר תוך ראיית האדם תחילה
על זיקנה וכלי ריפוי ושיקום: בסידרת מפגשי העמקת ידע של צוותי מרכזי התצוגה והייעוץ נבחנו סוגיות שונות של שרות לקהילה * דבורה רויטמן מנהלת מרכזי התצוגה והייעוץ ביד שרה– סיכום של מפגש שהתקיים לאחרונה בתל אביב
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 1
 
 
 
דרושים מתנדבים ברחבי הארץ * הרשימה המעודכנת - הצטרפו אלינו לשנת נתינה
קשת השירותים של יד שרה לרווחת הציבור הולכת ומתרחבת - ואנו זקוקים לידיים טובות נוספות בהתנדבות * ראו כאן את רשימת הדרושים המעודכנת * בצילום: יד מסייעת של מתנדבים מושטת לכל אדם - בכל גיל - ברחבת ההשאלה בבית יד שרה * חייגו 6444*
תגובות: 0   צפיות: 836
כתבת אתרי יד שרה המתנדבת אורה מלול בשיחה עם ישראלה נחשון, מנהלת מרכז "דעת" – המקום לשאוב ממנו מידע חיוני ואמין על דרכי התמודדות עם חולי

בקומה השנייה בבית יד שרה בירושלים, מאחורי דלת זכוכית, שוכן לו מרכז "דעת" על-שם פרופסור קלמן יעקב מן, מי שהיה רופא ופעיל ציבור, ממקימי המרכזים הרפואיים של הדסה בירושלים ונשיא אגודת יד שרה. הקירות המכוסים ספרים מן הרצפה ועד לתקרה, השקט והאנשים השוקדים על עבודתם מול המחשב או נוברים בספרים משרים אווירה למדנית, כמו בספרייה אקדמית. מאחור, בחדר לא גדול, יושבת מנהלת המרכז בהתנדבות, ישראלה נחשון, תושבת אפרת, אם לשישה וסבתא "להרבה נכדים", כדבריה. ישראלה מחזיקה בתואר שני במיקרוביולוגיה, ומאחוריה קריירה ארוכה של ניהול ב"מכבי שירותי בריאות". בין שאר תפקידיה שם הקימה וניהלה את המעבדה המחוזית בירושלים, הקימה שני סניפים בירושלים ובבית שמש ולבסוף שימשה מנהלת משאבי אנוש במחוז ירושלים. היום היא מקדישה יומיים וחצי בשבוע לניהול מרכז "דעת" של יד שרה בירושלים. היא שמחה לקראתי: "בכל יום פונים אלינו אנשים במילים: חבל שלא ידענו עליכם קודם", היא אומרת. "הגיע הזמן להביא את דבר השירות שלנו לידיעת הציבור", וכבר היא פוצחת בהרצאה רהוטה, ודבריה בהירים וסדורים. "הכול החל בזכותה של אחות אחת, משוגעת לדבר, בשם נאווה דולב", היא פותחת. אותה אחות ראתה בארצות הברית דגם דומה, התלהבה, הצליחה להלהיב את נשות הדסה ואת הנהלת בית החולים שערי צדק, ויחד הקימו צוות שישב ב"הדסה הקטנה" שבקריית היובל בירושלים. הושקע כסף, נקנה ריהוט, נרכשו ספרים, גויסו מתנדבים, והשירות יצא לדרך. לימים, לאחר ש"הדסה" פינתה את המבנה, פנו ליד שרה והציעו שיתוף פעולה. ביד שרה נענו ברצון, ומאז פועל מרכז "דעת" בבית יד שרה בירושלים, ועוד סניף פועל בראשון לציון בניהולה של ד"ר דליה גור ארי ובתמיכתה של מנהלת הסניף, רחל בן גדליה. שיתוף הפעולה עם נשות הדסה נמשך, וגם משפחתו של פרופ' מן מעורבת בהפעלת המרכז. "מתנדבי מרכז "דעת" ביד שרה מעניקים לכל פונה, מכל חלקי הארץ, מידע מקצועי, אמין ומעודכן בנושאי בריאות ורפואה", נכתב בעלון שמפרסם המרכז. "העשרה זו מאפשרת לפונים ולבני משפחותיהם לדעת יותר על מצבם הבריאותי ולהכיר את דרכי הטיפול בו, זאת מתוך אמונה שהידע תורם להתמודדות ומסייע בתהליך הטיפול". מרכז "דעת" מופעל בידי מתנדבים בלבד, למעט ספרנית אחת המועסקת במשרה חלקית. המתנדבים באים ממקצועות מדעי הטבע והבריאות – רופאים, אחיות, רוקחים, עובדים סוציאליים ומדענים, ולצדם מתנדבים מתחום הספרנות והמידע. "אנחנו מרכז למתן מידע, לא ייעוץ", מדגישה ישראלה, "לעולם אין אנו נותנים דעה שנייה או המלצות על רופאים, על טיפולים, על תרופות או על מרכזים רפואיים בארץ ובעולם. מי שמבקש ייעוץ, מופנה למומחים בנושא המתאים או לרופאו האישי". הפניות מגיעות מהציבור בטלפון, ואת המידע המבוקש מחפשים על סמך אבחנות, לא על סמך סימפטומים. הפונה מתבקש להגדיר את המחלה, ולא להסתפק בתיאור הסימפטומים, כמו כאבים או כיוצא באלה. המידע המבוקש עשוי להיות ידע כללי על המחלה ועל השלכותיה או על טיפולים חדשניים או מסורתיים, על קבוצות תרופות ועוד. אנשים שמיצו את כל אפשרויות הטיפול בארץ עשויים לחפש מרכזים רפואיים בעולם המתמחים במחלותיהם. חולים שהומלץ להם על ניתוח מבקשים לדעת על טיפולים חלופיים, ומי שאמורים לעבור טיפולים כימותרפיים או הקרנות רוצים לקבל פרטים על ההשפעות או על עצמת הקרינה. "בכל הנושאים האלה ובנושאים אחרים נספק את כל המידע שנוכל למצוא", חוזרת ומטעימה ישראלה, "אבל לא נייעץ לפונים מה לעשות". אוכלוסיית הפונים מורכבת בעיקרה מכאלה שהאינטרנט אינו נגיש להם, במיוחד קשישים ובני המגזר החרדי. אך גם מאנשים ששפע המידע המציף אותנו ברשת מבלבל אותם והם מתקשים לדעת מה רלוונטי ומה לא, מה עדכני ומה מיושן, מה אמין ומה מפוקפק. פונים גם אלה שסובלים מ"מחלות יתומות" – מחלות נדירות, שרק מעטים בעולם חולים בהן, ולכן הידע עליהן מוגבל ומעטים הרופאים היודעים לרפא אותן. חולים כאלה מחפשים מידע על מרכזים רפואיים בעולם המתמחים במחלותיהם או על ניסויים קליניים בעולם הנוגעים להם. תהליך העבודה הוא כזה: בשלב הראשון, כשמתקבלת פנייה בטלפון, היא נענית בידי מתנדבים שהוכשרו במיוחד לתפקיד זה. הם עוזרים לפונה לנסח שאלות בהירות וממוקדות ומקלידים את פרטי הפנייה למחשב. בשלב השני בוחרים המתנדבים את הפניות מתוך המאגר שהצטבר, ומתחילים ללקט את המידע. לצורך זה הם נעזרים בתוכנת ניהול ספריות המאפשרת חיפוש מושכל, ברשימת מועדפים באינטרנט ועוד. בקרוב תותקן גרסת ספרנות מתקדמת יותר, שתקל עוד יותר את החיפוש. בשלב השלישי עוברים תוצרי החיפוש תהליך של בקרה ואישור תחת עינה הפקוחה של אחראית קלינית שהוכשרה לכך. היא בודקת אם החומר אכן עדכני ורלוונטי לפונה, אם לא חסר חומר ואם אין חומר עודף. בסופו של התהליך מוזנת הביבליוגרפיה למחשב, והחומר נשלח בדואר. בימים אלה נתונה "דעת" בשלבים ראשונים של הטמעת תוכנה חדשה, שבאמצעותה אפשר יהיה להתכתב עם הפונים בדואר האלקטרוני. "יש גם כוונה לפרסם טופס מקוון באתר של יד שרה, וכבר עכשיו עובדים על הטופס ברמה של פיילוט", אומרת ישראלה. צוות המתנדבים של "דעת" הוא מקצועי מאוד, מסור וקשוב. כך, למשל, מצביעה ישראלה על אחד מהם, רופא בכיר בגמלאות, שבאספו מידע עבור חולה שמצבו קשה במיוחד לא נח ולא שקט ואף הדיר שינה מעיניו עד שמצא בעבורו פיסת מידע אופטימי, כדי לעודד אותו. מקורות המידע הם גם כתבי עת, אתרי אינטרנט וספרים. מטבע הדברים, משקלם של הספרים הולך וקטן עם הזמן לעומת שני המקורות האחרים. "אנחנו מנויים על כתבי עת ואתרי אינטרנט מקצועיים שאינם נגישים לרוב הציבור", אומרת ישראלה, "ולכן המידע שאנחנו חשופים אליו אמין הרבה יותר מזה שאפשר להגיע אליו בדפדוף רגיל בגוגל". בין השאר הם חתומים על אתר העוסק רק במחלות "יתומות", כאלה שכל-כך מעט ידוע עליהן, כאמור. "אנשים שקיבלו מאתנו מידע מודים לנו במילים נרגשות" מספרת ישראלה, ומראה לי דוגמאות של מכתבי תודה: "תודה על הסיוע במציאת חומר על תסמונת נדירה... נתתם לנו אור ותקווה לעתיד...", נאמר באחד מהם. "אין מילים בפי כדי להודות לכם... ומיותר להגיד שהמידע הפיג ממני חששות שהיו לי בטרם המידע הממצה הזה", נאמר באחר. "דעת" – מקום לשאוב ממנו מידע חיוני – גם בעידן גוגל.