יום ה', ה’ בתמוז תשע”ז
    לאתר הבית  |  דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  |  אודות  |  לבלוג  |  לוידיאו יד שרה  |  לפייסבוק  |  English  |  תרום עכשיו  
 
 
כך הן מדברות: מתנדבות יד שרה מביאות את המסר היישר מזירת הנתינה
העדויות אומרות הכל: על החברות* הסיפוק בנתינה - והאווירה המשפחתית בסניפים * הקישו כאן למגזין מיוחד לנושאי התנדבות המביא עדויות מן השטח מכל סניפי יד שרה ברחבי הארץ * גם את תוכלי למצוא בסניפים שלנו תפקיד מאתגר ומספק ואוירה משפחתית * התקשרי עכשיו - להתנדבות: 6444* במייל: brandye@yadsarah.org.il* בצילום:חיבוק יום עצמאות בשיקומון הירושלמי
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 1
 
השבוע של אלי: הנוער מרותק למסכי מרכז חווית הנתינה הישראלית
מדי שבוע מתעד המתנדב אלי כהן רגעים של נתינה ביד שרה. הוא רואה אותם לאורך שגרת הנתינה שלו עצמו כמדריך בחדר המחשבים בשיקומון בבית יד שרה בירושלים, כמדריך במרכז חווית הנתינה הישראלית – מרכז המבקרים המרגש – וככתב וצלם אתרי יד שרה * ראו באלבום הצילומים הנעים והקישו פה ללקט נוסף מצילומי השבוע המתעדים כיצד סופג הנוער ערכים של נתינה וחסד במהלך סיורים שהוא עצמו בין המדריכים בהם
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 62
 
וידיאו: צפו כאן - מי יעזור להורים שלנו כשהם לבד בבית?
בתרחיש נפילה - מוקד המצוקה של יד שרה כאן בשבילכם ועם החיישן "שמרגיש אותך" ומדווח על נפילה גם אם הנופל אינו יכול לדבר * ראו כאן סרטון של ראובני פרידן - הופק בהתנדבות ליד שרה * הצטרפות ללא דמי מנוי * לצפות ולשתף
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 129
 
אצלנו בבית: כך משקמים ילדים בעלי ליקויי שמיעה
מאת אילה מטלוב טל אל, מנכ"ל av ישראל * העמותה המפעילה שיטת יעילה להעצמת, שיקום ושילוב ילדים בעלי ליקויי שמיעה פועלת מבית יד שרה בירושלים * "במקום הזה מרגישים אנרגיה חיובית ואנו אכן מרגישים בו כמו בבית"
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 27
 
יד ריבה: נעזרים אומרים תודה
מכתבו של ניצול שואה בן 89 * בצילום: מנהלת אגף שירותי בית וקהילה ביד שרה ענת בן זקן ומנהל יד ריבה עו"ד ד"ר מיקי שינדלר * יד ביד בפעילות משותפת להגנת הזקן באמצעות הייעוץ המשפטי של יד ריבה הפועל מסניפי יד שרה ובתאום עם האגף
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 1
 
 
התנדבות - מוסף מיוחד * על האווירה, המסגרת המשפחתית, הסיפוק בנתינה
ברוכים הבאים למוסף המיוחד של יד שרה להתנדבות - הקישו כאן * כל האתגרים * כל הביקושים החמים * יומני מתנדבים * הדיווחים מן השטח על האווירה המשפחתית בסניפים * מה הם כותבים לנו על חווית הנתינה * איך להגיע לראיון ראשון ולמי פונים * האדם הנכון למשימה הנכונה - כך מבוצעת התאמה * כל מה שרציתם לדעת - במוסף ההתנדבות שלנו * שלכם ולשרותכם *בצילום: חוגג התנדבות בארגון המציין 40 שנות נתינה * בטלפון: *6444 - להתנדבות * במייל: brandye@yadsarah.org.il
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 0
 
רפואה והלכה ביד שרה: לקט תשובות
רב יד שרה הרב יעקב וינר שליט"א, עומד בראש מכון רפואה והלכה ביד שרה * הרב וינר נותן מענה בשאלות הלכתיות- רפואיות * ניתן לפנות במייל machonr@yadsarah.org.il ובטלפון 02-6444590, וכן בכתובת בית יד שרה, שדרות הרצל 124 ירושלים * כאן - לקט תשובות במדורו של כב' הרב באתר e-med -ערוץ החדשות הרפואיות של ישראל
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 8
 
"יד לתעסוקה שווה": עם יד שרה, עכשיו זה קורה * הופכים נגישות למציאות ויוצרים סביבת עבודה המאפשרת תעסוקה לאנשים בעלי מוגבלויות
כך פועלת יד שרה להביא לשילוב אנשים עם מוגבלות בתעסוקה בהליך מהיר ומתגמל למעסיק * כאן: מתוך מסרי הקמפיין המשותף "יד לתעסוקה שווה" של יד שרה, המשרד לכלכלה ולתעשייה והביטוח הלאומי * הועלה לפייסבוק בימים בהם נתוני נציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות מעידים כי הצורך ביצירת נגישות המאפשרת תעסוקה שווה - חיוני יותר מאי פעם * תודה למתנדבים שלנו השוקדים על תיקון קשת רחבה של כלים המאפשרים נגישות לאנשים בעלי מוגבלויות
קרא עוד...
תגובות: 0   צפיות: 595
יעקב סוראני שואב מן המקורות * פרשת חוקת

פרשת חוקת בפרשתנו מתוארת הסתלקותו של אהרון הכוהן. התורה מספרת על האבל הכבד: "ויבכו את אהרן כל בית ישראל". רש"י עומד על ההבדל בין התיאור כאן ובין תיאור האבל אחרי פטירת משה: כאן נאמר "כל בית ישראל", הגברים והנשים, ואילו אצל משה נאמר "ויבכו בני ישראל", הגברים בלבד. מסביר רש"י שהדבר נבע מהיותו של אהרון "רודף שלום ונותן שלום בין איש לרעהו ובין אישה לבעלה". ההבדל באבל נבע מהשוני בין עבודתו של משה ובין עבודתו של אהרון. כל עוד היו בחיים היה קשה להבחין בהבדל, כמו שכאשר המאורות מאירים ברקיע אי-אפשר להבחין בהבדלים שביניהם, מפני תוקף האור והבהירות. אולם אחרי ההסתלקות (אף ששניהם מתו מיתת נשיקה, כמפורט בגמרא) התגלה ההבדל. הבדלי השפעה המדרש אומר שעל אהרון ומשה נאמר הפסוק "חסד ואמת נפגשו": "חסד זה אהרון... ואמת זה משה". האמת אינה מתקבלת כל-כך בגדרי העולם, כמאמר חז"ל ש"אמת אומר אל ייברא", מפני שהעולם השקרי מנוגד למהותה של מידת האמת. לעומת זה "חסד אומר ייברא", שכן מצד מידת החסד נמשך השפע גם למקום שהוא מלא שקרים. וזה ההבדל בין משה לאהרון: מכיוון שמשה מייצג את מידת האמת, פעולתו לא הייתה בקירוב כל-כך, ולכן האבל על הסתלקותו לא הקיף את כל העם. לעומת זה, אהרון, שמידתו מידת החסד, פעל מתוך קירוב לכל אחד ואחת מבני-ישראל, ולכן התאבלו עליו "כל בית ישראל". היכולת לרדת את ההבדל בין משה לאהרון אנו רואים גם במכות מצרים. משה קיבל את הציווי מהקב"ה, אבל מסירת האזהרה לפרעה הייתה על-ידי אהרון דווקא. שכן מצד מידת האמת של משה אין באפשרותו לרדת עד פרעה, אלא הדבר יכול להיעשות רק על-ידי אהרון, שעניינו מידת החסד, היורדת עד למטה-מטה. אמנם אהרון קיבל הכול ממשה, ובני-ישראל ידעו שפעולתו של אהרון היא על-פי הוראותיו של משה, ובכל-זאת הסתלקותו של משה לא עשתה עליהם רושם כבד כל-כך כמו הסתלקותו של אהרון. כי אף שידעו שפעולתו של אהרון באה ממשה, ידיעה זו הייתה ברמה של אמונה וידיעה בלבד, ואילו בגלוי ובפועל קיבלו זאת מאהרון. נקודה אחת עם זה, משה ואהרון אינם בגדר שני דברים נפרדים, אלא הם עניין אחד ממש, שבא בשני חלקים: משה ייצג את הדברים כפי שהם באים מאת הקב"ה, ואילו אהרון ייצג את העניין כפי שהוא יורד ונמשך למטה. וגם אצלם עצמם הייתה התכללות של חסד ואמת: אצל משה אנו רואים את החסד בסיפור על היותו רועה, שדאג לגדי שברח מן העדר. כמו-כן אצל אהרון אנו רואים את הדבקות במידת האמת, בהקפדתו על "מקרבן לתורה", ולא לקרב את התורה אל הבריות. במהות הדברים יש כאן נקודה אחת, ולכן בדורות הבאים היו שתי התנועות האלה יכולות להיות אצל אדם אחד. וכך יהיה גם אצל משיח צדקנו – "ועבדי דוד מלך עליהם" – שאצלו יהיו שני העניינים יחד בקרוב ממש. החזרת החיים והדבקות בקב"ה מצוות פרה אדומה היא מסוג ה'חוקים', מצוות שאין להן הסבר הגיוני. המדרש מספר שבכל סוג של טומאה נאמרה למשה רבנו דרך הטהרה ממנה, אולם כשהגיע לטומאת מת "נתכרכמו פניו ושאל 'טהרתו במה?', עד שהגיע לפרשת חוקת", ושם ניתנה דרך הטהרה אף מטומאה זו. מדוע התקשה משה בטומאה זו דווקא? יש לומר שתמיהתו של משה על טומאת מת נבעה מחומרתו של המוות. קיום ארעי כל הברואים שבעולם אין להם חיים משל עצמם, שהרי קודם הבריאה לא היו קיימים. היחיד שהוא 'חי' באמת הוא הקב"ה, שאינו נזקק לשום דבר שחוץ ממנו. אלא שגם הבריאה יכולה לקבל חיים אמיתיים, וזאת על-ידי דבקות במקור החיים האמיתיים, בקב"ה. לכן גם בני ישראל נקראים חיים, כלשון הכתוב "ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום". הקב"ה ברא גם את ה'קליפות', הסטרא אחרא, שאין בהן תועלת ישירה, אלא כל מטרת בריאתן לאפשר לאדם בחירה חופשית בין טוב לרע. לכן אין ה'קליפות' בבחינת 'חיים', ולעתיד לבוא, כשהבריאה תגיע לתכליתה, תועבר רוח הטומאה מן הארץ, שכן היא תסיים את תפקידה ושוב לא יהיה בה צורך. תיקון חטא העגל לכן תמה משה על טומאת המת. הלוא אם אדם מת, הדבר מוכיח שאין בו תועלת אמיתית ותכלית לעצמו, אלא קיומו נועד למטרה כלשהי, וכשזו נסתיימה, נסתיימו חייו. תמה משה, איך אפשר 'לטהר' מצב כזה? השיב לו הקב"ה שהטהרה מטומאת מת נעשית על-ידי פרה אדומה. על מצוות פרה אדומה נאמר במדרש: "תבוא אם ותנקה צואת בנה". הפרה צריכה לתקן את מה שקלקל 'בנה', הלוא הוא העגל. המוות בכלל נוצר בעקבות חטא עץ הדעת, שזיהם את העולם. במתן התורה "פסקה זוהמתן" והעולם התעלה בחזרה למצב של 'חיים'. אלא שאז חטאו בני ישראל בעגל, ושוב חזרה זוהמת החטא וחזר המוות. את זה צריכה לתקן הפרה האדומה. תחילה נאמר למשה: "ויקחו אליך". החזרת החיים צריכה להיעשות על-ידי משה רבנו, כשם שגם מתן התורה היה על-ידו. הוא המחבר את הקדושה האלוקית עם הבריאה, ופועל את "ואתם הדבקים". הפרה צריכה להיות אדומה, דבר המסמל את הרע, כפי שעשיו ביקש להאכילו "מן האדום האדום הזה", והיא גם נעשית מחוץ לשלושת מחנות הקדושה. הדבר מבטא את הירידה עד לדרגה התחתונה ביותר. ועם זה עליה להיות "תמימה", דבר המבטא שלמות, והזיית הדם צריכה להיות "כנגד בית קודש הקודשים", שזה מבטא עלייה גבוהה ביותר. על-ידי זה מבטלים את טומאת המת ומחברים מחדש את היהודי עם הקב"ה, ושוב הוא יכול להיות בבחינת "ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום". "וַיְדַבֵּר הָעָם בֵּאלֹהִים וּבְמֹשֶׁה לָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם לָמוּת בַּמִּדְבָּר כִּי אֵין לֶחֶם וְאֵין מַיִם וְנַפְשֵׁנוּ קָצָה בַּלֶּחֶם הַקְּלֹקֵל" (כא, ה) המן הרי ירד להם בכל יום, גם מים היו להם מנס הסלע שנתחדש להם עתה, אם כן מה היתה תלונתם? הם התלוננו על שלא היה להם לחם ומים כשאר האומות, שהרי לאומות העולם יש לחם לשובע ומים לרוויה, בין אם זכאים ובין אם חייבים, ואילו לבני ישראל לא היה לחם, אלא מידי יום ביומו היו תלויים בחסדי שמים, וכן מים לא היה כאוות נפשם, שהרי ביום שמתה מרים, נסתלקה הבאר. זו הדיבה שהוציאו על המן, כי הסיבה שניתן להם המן דבר יום ביומו, בשל מעלת דור המדבר שהיו כמלאכים, כדי שיהיו עיניהם תלויות תמיד אל ה' ונפשם תתרגל במידת הבטחון והאמונה בה' יתברך. כל המצוות – חוקים מצוות פרה אדומה מסמלת את כל מצוות התורה, כי כל המצוות, אף השכליות, הן בעצם 'חוקים', רצון אלוקי שלמעלה מחכמה וטעם, כנוסח ברכת המצוות: ״אשר קידשנו במצוותיו וציוונו״; אלא שבמצוות השכליות הרצון האלוקי התלבש גם בחכמה. התורה כפרה אדומה פרה אדומה נקראת "חוקת התורה", כי אף בתורה מוצאים אותו דבר מופלא שבפרה האדומה – גם התורה ״מטהרת טמאים ומטמאת טהורים״, שכן "זכה, נעשית לו סם חיים; לא זכה, נעשית לו סם של מוות". (רבי דוד מללוב) למעלה ממצווה טבילה במקווה בכל יום אינה מצווה, אבל לדרגה שמגיעים אליה על-ידי מקווה אי-אפשר להגיע על-ידי שום מצווה. (רבי אהרון מקרלין) מטהרת ומטמאה יש עוד דינים בתורה שאינם מובנים, איסור אכילת חזיר, שעטנז ועוד, ואף-על-פי-כן לא נאמר ״חוקת״ אלא בפרה אדומה. משום שמצוות פרה אדומה לא דיי שאינה מובנת בשכל, אלא היא אף נוגדת את השכל, בהיותה ״מטהרת טמאים ומטמאת טהורים״. (יבין שמועה) לא הותר להרהר ״גזירה היא מלפניי, אין לך רשות להרהר אחריה״ (רש״י). בשאר המצוות הותר לנו לנצל את שכלנו כדי לנסות להבין את טעמי המצוות, ואולם ב״חוקה״ אין לנו רשות להשתמש בשכלנו, ועלינו לקבל את הציווי בלי להרהר על טעמו. (לקוטי שיחות)

 
 






יצירת קשר


Powered by 022.co.ilכניסה למשתמש רשום | הצטרף לרשימת תפוצה | תנאי שימוש | הקם אתר חינם | | RSS